لئوناردو 3، (Leonardo 3 ) یک مرکز تحقیقاتی نوآورانه و شرکت رسانهای در شهر میلان ایتالیا است (شامل یک مرکز و کارگاه تحقیق و مطالعه؛ نمایشگاه و تولیدات موزهای ، تلویزیون و تولیدات چندرسانهای و یک شرکت انتشاراتی) که ماموریت آن مطالعه، تفسیر و فرهنگسازی میراث در دسترس، برای عموم با استفاده از روشها و فناوری داخلی تولید شدهاست. همه کارگاهها و محصولات تحقیقاتی موزه لئوناردو3 (مدلهای فیزیکی و دیجیتالی ، کتاب، متریال چندرسانهای ، مستندات، نمایشگاه و موزه) به کارهای لئوناردو داوینچی اختصاص دارد.
لئوناردو 3 گذشته را مطالعه میکند و ابزارهای نوآورانه ارتباطی را برای تحریک علایق عموم برمیانگیزد. به همین دلیل است که مدلهای فیزیکی، تولید مدلهای سه بعدی و نرمافزارهای تعاملی را به هم گره زده و از آن به عنوان ابزاری برای لذت بردن از میراث فرهنگی خود، بدون هیچ محدودیتی یاد میکند. دستاوردهای این موزه در ایتالیا و سراسر جهان سبب ارتقا نمایش میراث فرهنگی هنری با استفاده از فناوری های پیشرفته شده است.
این مرکز از اهمیت جهانی برخوردار است: اولین نمونه عملیاتی گاری خودروی لئوناردو در جهان توسط این مرکز ساخته شدهاست. همچنین بازسازی بزرگترین کایت و اولین مدل واقعی خفاش مکانیکی، شیر مکانیکی، سرباز ربات، عقاب مکانیکی و همچنین تفسیر بی نظیر مجازی و فیزیکی بیشماری از ماشین آلات دیگر طراحی شده توسط داوینچی و برای اولین بار بازسازی ماشینهای دانشمند عرب “المرادی” که به هزار سال گذشته برمیگردد توسط لئوناردو 3 صورت گرفتهاست.
علاوه بر آثار هنری، رمزهای لئوناردو در قالب مجازی نیز نمایش داده میشود و ایستگاههای نمایش چندرسانهای که امکان تعامل عملی را دارندو بیش از 200عدد بازسازی سه بعدی تعاملی شده، برای همه سنین قابل دسترسی هستند. این یک رویداد منحصر به فرد برای همه خانوادهها ، دانشآموزان، گردشگران و هر فردی است که به کشف لئوناردو داوینچی علاقهمند است. راهنمای صوتی به 8 زبانِ چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی در دسترس مخاطبین است. این موزه علاوه بر نمایشگاه دائمی نمایشگاه های سیار نیز دارد که سالیانه در شهرهای مختلف دنیا از جمله آسیا، اروپا و آمریکا برگزار می شود. مدت زمان برگزاری نمایشگاههای سیار این موزه در هر شهر6 ماه است.
عضی از شهرهایی که میزبان نمایشگاه لئوناردو 3 بودند عباتند از : استانبول ، تورنتو ،فیلا دلفیا، هنگ کنگ،سان مارینو،کارلسروهه، نیویورک،دوهه قطر، سائو پائولو برزیل. یکی از شاخصترین این نمایشگاهها به مناسبت 500امین سالگرد درگذشت لئونارد داوینچی بود که در شهر المپیان هنگکنگ برگزار شد که در ذیل به صورت مختصر بدان اشاره شدهاست.
نمایشگاه لئوناردو 3 در شهر المپیان هنگکنگ
این نمایشگاه در شهر المپیان به مطالعات دقیق موزه، تجزیه و تحلیل و ترجمه نسخههای خطی لئوناردو داوینچی، بزرگترین انسان عصر رنسانس و پیشگام در مطالعات STEAM میپردازد. در این نمایشگاه سعی شده با بازسازی ماشین آلات و آثار هنری لئوناردو از طریق پیشرفتهترین فنآوریها و آزمایشهای علم او را بیشتر بشناسیم.
استراتژی تبلیغات نمایشگاه لئوناردو در شهر المپیان هنگکنگ:
- ایجاد نمایشگاه اختصاصی لئوناردو داوینچی در هنگکنگ به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت لئوناردو، استاد بزرگ رنسانس
- استفاده از شهرت موزه ملی لئوناردو 3 ایتالیا “این نمایشگاه حتماً باید بازدید شود”.
- برپایی نمایشگاه با توجه به استانداردهای بالای موزهای
- نمایش بیش از 1000 دست نوشته دیجیتالی و نقاشیهای تعاملی، این نمایشگاه را به یکی از جامعترین نمایشگاههای داوینچی تبدیل کردهاست.
- ایجاد یک تصویر موزاییکی دیواری مگاال ای دی 8 متری از مونالیزا برای جلب توجه افراد.
جذب مخاطب
استفاده از دیوار ال ای دی جلوی بندر گروه Sino برای تبلیغات نمایشگاه لئوناردو 3
- نمایش تعدادی از ماشینهای چشم نواز ساخته شده بر اساس مفاهیم داوینچی برای تحریک علایق بیننده
- مشارکت با یک موسسه خیریه برای معنادار کردن فعالیت و تشویق به مشارکت
- ترتیب تورهایی با کیفیت بالا با راهنماهای کاملاً آموزش دیده برای جلب گروه از سازمانهای غیردولتی و مدارس
- سازماندهی اجرای موسیقی جهت جلب توجه افراد نسبت به نمایشگاه
چگونه مخاطب را درگیر کنیم؟
- تجاربی ویژه به منظور افزایش تعامل مخاطب
- برپایی نمایشگاه در یک مرکز خرید خانوادگی برای جذب مخاطب
- تشکیل کارگاه های STEM برای درگیر کردن والدین و کودکان
ارائه اشانتیون: پوشه، دفترچه و ماگ مونا ایزاف کیت مدل پیچ هوایی از موزه لئوناردو3، بروشور برای بازدیدکنندگان، مدارس و NGO ها.
آثار تعاملی از موزه ال3 میلان
- پانزده مجموعه ماشین داوینچی و دستگاههای تعاملی چند حسی که در این نمایشگاه به نمایش در آمدهاست
- ویترین تعاملی دیجیتالی Codex Atlanticusand و Codex on Flight که هزاران صفحه از دست نوشتههای داوینچی را فناوری پیشرفته و تصاویر سه بعدی ارائه شده را نمایش میدهد.
- تجربه VR “آخرین شام” که اسرار داوینچی را برملا می کند.
- بازیهای انگیزشی برای افزایش حس تعامل
اجرا
تجارب جدید تعاملی خلق شده توسط تیم تولید هنگ کنگ برای ارزشمند کردن تجربه بازدید کنندگان
برنامه خیریه “لبخند مونا لیزای من”: از بازدیدکنندگان دعوت به عمل میآید با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده یک عکس از لبخند مونا لیزا بگیرند تا بعد از تحلیل با تکنولوژی تطبیق رنگ، بخشی از موزاییک مونا لیزایی که در مال نمایش دادهمیشود باشد.
بازی تعاملی ” بیایید پرواز کنیم”: بازدیدکنندگان، خلبان ماشین اختراع شده داوینچی میشوند به کمک یک بادی حسگر که شناسایی فرکانس رادیویی را امکان پذیر کرده و بعد از موفقیت در رقابت افراد جوایز خود را دریافت میکنند.
اتاق پرو ” مرد ایدهال” : یک اسکنر بدن که ترکیبی از AR و Azure Kinect Technology است به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که بدن خود را با “مرد ایده آل” داوینچی مقایسه کنند.
ادوات موسیقی بازسازی شده توسط سازنده مشهور ویولن و اجرای موسیقی توسط استاد
- یک ویولون ساز مشهور و مشاور ساز موسیقی برای بازسازی “چنگ نقرهای” طراحی شده داوینچی دعوت شد.
- از استادان (مائستروس) برای اجرا با چنگ نقرهای دعوت شد و مهمانان را با یک ادیسه آهنگین به رنسانس برد.
- تبلیغات بسیار در کنار بندر ویکتوریا
نصب سازه هنری برای افراد کمبینا
نصب سازه هنری برای افراد کم بینا
با مشارکت یک نهاد، یک سیستم تعاملی صوتی لمسی “مونالیزا” نصب شد تا بازدیدکنندگان کم بینا بتوانند اطلاعات بصری مربوط به شاهکار را لمس کنند و سپس آن را بشنوند.
نتایج (خروجی نمایشگاه)
- میزان بالای مشارکت
- ثبت 220000 بازدیدکننده
- 15000 بازدیدکننده تعاملی بودن را تجربه کردند.
- بیش از 40 تور دکترا برای هزار دانشجو و یکصد خانواده توسط سازمانهای غیردولتی هماهنگ شد.
- تبلیغات در بیش از هشتصد دبستان و دبیرستان انجام شد.
- شیب تند بازدیدکنندگان با ثبت بازدیدکنندگان جدید
- بازخورد مثبت
- بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان این نمایشگاه را به دوستانشان توصیه میکنند.